پیمایش آبپخش خاوری دنا (خط الراس شرقی دنا)کامل

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : پیمایش آبپخش خاوری دنا (خط الراس شرقی دنا)کامل
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : اصفهان , کهگیلویه و بویراحمد
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 30 KM
برنامه : 3 روزه
مناطق : سیسخت تا نوقل
بهترین زمان برای این منطقه : تابستان
ضریب خطر منطقه : ● خطرناک
تاریخ ثبت در سایت : 1403/5/6
مدت زمان : 71 ساعت و 45 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 4274
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : لوازم شب مانی و کوله برای 3 روز و آب حداقل 5 لیتر

توضیحات : به نام پروردگار
برنامه پیمایش آبپخش خاوری دنا
تاریخ: 24 الی 27 تیر 1403
سرپرست: سجاد شیبانی
راهنما: علی پدرام
تعداد نفرات: 10 نفر- 5 مهربانو و 5 مهربان
وسیله نقلیه: خودرو شخصی
وضعیت آنتن دهی: روی خط الراس و محل هایی که مشرف به سیسخت، یاسوج یا پادنا بود هر دو اپراتور آنتن داشتند
دسترسی به آب: در گزارش به مختصات چشمه ها اشاره خواهد شد که برای پیمایش 3 روزه این چشمه ها کم هستند و باید قسمتی از آب را از آب برف تامین کرد.
مسافت پیمایش شده در مجموع 30 کیلومتر در 72 ساعت

آبپخش خاوری (خط الراس شرقی) دنا از 9 قله بالای 4000 متری تشکیل شده که به ترتیب از گردنه بیژن عبارت است از برف کرمو، نمک، کل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمبسه و در آخر که بلندترین این مجموعه نیز هست، پازن پیر.
گزارش:
روز اول 24 تیر
روز یکشنه 24 تیر همنوردان با دو خودرو سواری در ساعت 12:45 شهر شیراز را به مقصد شهر سیسخت از مسیر شیراز، سپیدان، یاسوج، کریک و سیسخت ترک کرده و در ساعت 15:45 به شهر سیسخت رسیده و با دو دستگاه خودرو که قبلا با آژانس هماهنگ شده بود خود را به گردنه بیژن و پارکینگ برف کرمو رسانده و پیمایش خود را در ساعت 16:40 از تنگ برف کرمو شروع کرده و در ساعت 19:50 به کاسه برف کرمو رسیده و در این محل کمپ شبانه برپا شد و 3 نفر از دوستان یاسوجی که به همراه جناب پدرام با تاخیری حدودا 1 ساعته به محل کمپ رسیدند.
روز دوم 25 تیر
دوستان همنورد در ساعت 5:45 چادرهای خود را جمع کرده و مسیر خود را از زیر قله برف کرمو به سمت جنوب شرقی پی گرفته و پس از رسیدن به یخچالی که زیر قله های برف کرمو و نمک بود کمی آن را دور زده و به محلی رسیدند که چشمه ای دائمی وجود داشت و 3 نفر از دوستان کسری آب برخی از همنوردان را تامین کردند. (این چشمه در ارتفاع 3931 متری از سطح دریا به مختصات 39R 553155 3414051 قرار دارد.) در ساعت 8:15 برای صرف صبحانه توقفی داشتیم که برای ادامه مسیر انرژی کافی داشته باشیم. پس از رسیدن به ابتدای پاکوب قله کل خرمن، همنوردان کوله های سنگین خود را بر زمین گذاشته و در ساعت 11:05 همگی به قله کل خرمن صعود کرده و در ساعت 11:30 نیز مجدد کوله ها بر دوش و مسیر را به سمت تنگ نول پیش گرفته که بر روی آبپخش گاها بادهایی با سرعت بیش از 60 کیلومتر بر ساعت می وزید و در نهایت ساعت 18 به زیر قله نول شمالی رسیده و کمپ شب دوم برپا شد و 4 نفر از همنوردان به نمایندگی از تیم قله نول شمالی را صعود کردند که مجموع صعود و فرود تیم همراه با گرفتن عکس های یادگاری 55 دقیقه شد و برای استراحت به کمپ برگشتند.
روز سوم 26 تیر
در ساعت 6:45 کمپ را جمع کرده و پس از عبور از زیر قله نول جنوبی به سمت قله قاش سرخ رفته و در ساعت 9:15 به این قله رسیده و پس از گرفتن عکس های یادگاری و خوردن صبحانه در ساعت 10:15 به سمت قله تاپو حرکت کرده و پس از عبور از تنگه تاپو به قله تاپو رسیده و در این محل نیز عکس هایی به یادگار گرفتیم و به دلیل باد شدید بر روی خط الراس مجبور به حرکت به سمت پایین شده و بعضا برخی محل ها نیز به دلیل یخچالی بودن مجور به دور زدن یخچال ها شدیم و در ساعت 14:45 به تنگ رمبسه رسیده و در این محل نهار صرف شد که 3 نفر از دوستان یاسوجی به دلیل این که برای برگشت عجله داشتند تیم را ترک کرده و به سمت قله پازن پیر رفته تا از دشت گرگی و خطیر سوخته خود را به کاکان برسانند و مابقی تیم در محلی مناسب و در نزدیکی یک چشمه کمپ را برپا کرده و سرکار خانم فاطمه عسکری نسب در محل کمپ ماندند تا 6 تن دیگر از همنوردان با خیال راحت به قله پازن پیر صعود کنند. (محل کمپ در ارتفاع 3950 متر به مختصات 39R 561433 3406848). ساعت 16:15 محل کمپ ترک شد و به سمت جنوب شرقی و از زیگزاگ مسیر صعود کرده و پس از عبور از تیغه های یال قله پازن پیر در نهایت در ساعت 17:20 به قله زیبا و استوار پازن پیر(ارتفاع 4274 متر به مختصات 39R 562133 3406344) رسیده ودیدن قله های زیبا و دامنه های دنا دوستان را به وجد آورد و انرژی مضاعفی به تیم داد. پس از استراحتی کوتاه در محلی پشت به باد (باد شدیدی روی قله می وزید) در نهایت از همان مسیر صعود ریزال ها و یخچال ها را پشت سر گذاشته که برخی دوستان نیز به سر خوردن روی برف کرده و در نهایت ساعت 18:40 به محل کمپ رسیده و سرکار خانم عسکری نسب با مهربانی تمام ما را به چای و دمنوش مهمان کرده و دور چادرها را نیز گوده ای کوچک زده بودند که مبادا آب برف به زیر چادرها برود.
روز چهارم 27 تیر
ساعت 8:15 را نشان می دهد که همه چادرها جمع شده و مسیر فرود از تنگ رمبسه آغاز می گردد. قسمتی از مسیر فرود از یخچال است که با توجه به گرمای هوا و آفتابی که روی یخچال ها است فرود روی یخچال ها دشواری ندارد. صدای آب، دیدن یخچال ها و کوهستان دنا ترکیبی است که چشم و گوش را می نوازد و دیدن چشمه ای که به نظر می آید دائمی است (در ارتفاع 3684 به مختصات 39R 561320 3407581 ) این منظره را تکمیل می کند. کمی پایین تر و در ارتفاع 3600 چشمه ای دیگر از دل زمین بیرون می زند که این چشمه به نظر می آید فصلی است و حاصل ذوب شدن آب برف و عبور آن از روی زمین است. در این محل صبحانه صرف می شود و ادامه مسیر به سمت پایین آغاز می گردد. در مسیرمان به یک چادر موقت عشایری می رسیم که با توجه به صحبت دوستان از اهالی روستای نوقل بودند که برای چرای دام به صورت موقت در این محل زندگی می کنند. پذیرایی گرمی از ما می کنند و اصرار هم کردند که منزلشان در دامنه نیز پذیرای ما هستند. مسیرمان را به سمت پایین و از مسیری موسوم به چهار قاش ادامه می دهیم و در تنگه به دست به سنگی می رسیم که احتیاج به تراورس و حمایت است و در نهایت پس از عبور از رودخانه و پایی که به آب زنیم تا خستگی پاهایمان کمتر شود در ساعت 16:15 به منزلی می رسیم که دوستان در محل اسکان موقت به ما وعده داده بودند و در این محل نیز با پذیرایی گرم چای از ما استقبال شد و در نهایت با توجه به هماهنگی قبلی یک دستگاه نیسان ما را به روستای نوقل و سپس با دو دستگاه خودرو سواری خود را به شهر سیسخت رسانده و پس از تعویض لباس و خوردن خوراک و تجدید قوا در نیمه های شب با خاطراتی خوش و انرژی که از دنا گرفتیم به شهر شیراز برگشتیم.
گزارش: احسان محبوب 28/4/1403



تعداد دانلود :
تعداد نمایش : 44
ثبت فایل از : احسان محبوب



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر