قله کینو به دریاچه تمی

توضیحات : گزارش برنامه کوهنوردی
کینو به تمی(تمبی)

تاریخ اجرای برنامه : 22 لغایت 25 تیرماه 1403
افراد شرکت کننده: وحید اکبری ، داود حاجی قاسمی،تقی رضایی،محمد شاهرخی،رامین آرانی،میلاد خسروانی،مهدی شاهرخی
کل مسیر طی شده: 45کیلومتر

قله کینو با ارتفاع 3745 متر بام استان خوزستان بوده و دریاچه تمی در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی قله قرار گرفته است. مسیر عمومی صعود به قله کینو در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و از نقطه ای بنام دکل مخابراتی در 4 کیلومتری روستای لبد از توابع شهر بازفت میباشد.

روز اول:
تیم حاضر با دو دستگاه سواری ساعت 4 بامداد روز جمعه 22 تیرماه 1403 از شهر محلات به سمت روستای لبد حرکت کردند.ساعت 11:45 به روستا رسیده و ماشین ها را کنار منزل بهورز روستا آقای حسین اللهیای پارک و پس از صرف ناهاری سبک با یک دستگاه نیسان به رانندگی آقای سید نوراله موسوی به دکل مخابراتی رفته و راس ساعت 13:20 صعود به قله را آغاز نمودیم. تا روستای لبد جاده آسفالت و بعد از آن که جاده دسترسی کارگاه سد لیروک( لیرو) میباشد ، خاکی است. مسیر صعود به قله کینو کاملا پاکوب و فایل Track مسیر در فضای مجازی به وفور وجود دارد. کل مسیر صعود تا قله نزدیک به 8 کیلومتر است و شیب مسیر در ابتدا زیاد و از ارتفاع 3200 به بعد به مرور کمتر میگردد. بدلیل سنگینی کوله ها ، سرعت حرکت تیم آهسته بود.
صعود به قله کینو از خرداد ماه امکان پذیر است و هر چه به اواسط تابستان نزدیک تر شویم هوا گرمتر خواهد بود.بدلیل اینکه تیم ما قصد پیمایش خط الراس قله تا دریاچه تمی را داشت و خط الراس معمولا پوشیده از برف میباشد ، بهترین زمان اجرای برنامه انتخاب گردید تا هم حجم برف به اندازه ای زیاد نباشد که مانع حرکت تیم گردد و هم آنقدر کم نباشد که دسترسی به آب برف غیر ممکن گردد. در پایان روز اول و در ساعت 17:40 به ارتفاع 3065 متری و اولین چادر عشایر متعلق به آقای قادری رسیدیم. در نزدیکی چادر چشمه آبی گوارا بنام مافگر وجود دارد. از این نقطه تا دریاچه تمی هیچگونه چشمه آبی وجود ندارد. لذا لازم است آب مورد نیاز برداشته شود و درصورت لزوم از برف آب ها که در طول خط الراس زیاد هستند ، استفاده گردد.شب اول پس از صرف شام و در ساعت 21:10خوابیدیم .

روز دوم:
صبح ساعت 3:30 به سمت قله حرکت کردیم.از این نقطه به بعد شیب مسیر به مرور کمتر میگردد. در پای قله ، چاله گرگ کُش واقع شده و مسیر صعود در این نقطه دو شاخه میگردد.مسیر سمت چپ به نظر کوتاهتر ولی دارای بده بستان و مسیر سمت راست به نظر طولانی تر ولی با شیبی ملایم . تیم ما از مسیر سمت چپ حرکت و ساعت 8 روی قله کینو رسیدیم.از چادر آقای قادری تا دریاچه موبایل آنتن نمیدهد. در چاله گرگ کش نیز عشایر زندگی میکنند.

پس از صرف صبحانه ساعت 9:25 به حرکت خود به سمت دریاچه تمی(تمبی) ادامه دادیم. از اینجا به بعد مسیر فاقد پاکوب بوده و تیم با استفاده از جی پی اس مسیر یابی نمود. لازم بذکر است به همراه داشتن راهنمای محلی و یا استفاده از فایل تِرک مسیر کاملا ضروری است. برخلاف آنچه در تصاویر هوایی گوگل ارث به نظر میرسد به هیچ عنوان امکان طی مسیر بدون تِرک امکان پذیر نیست ، هرچند که در طول خط الراس بارها به عشایر برخوردیم ولی لازم است از راهنما یا دستگاه جی پی اس استفاده گردد. تیم در ابتدای امر جهت کمک گرفتن از راهنمای محلی (آقای قادری ) اقدام نمود ولی بدلیل هزینه بالای راهنما ( هر شب دومیلیون و پانصد هزارتومان) از گرفتن راهنما صرف نظر شد. عمده مسیر خط الراس قله تا دریاچه شامل صعود به قلل فرعی کوچک و فرود به دره های مملو از برف میباشد. برفِ یخچال ها در این زمان قابل تردد و نیازی به کرامپون نیست. درصورت نیاز به استفاده از برف آب ها و بدلیل تردد حیوانات اهلی و وحشی و تغذیه از برف آبها توصیه میگردد از بالاترین نقاط جاری شدن آب از زیر برف ها آب برداشته و در صورت امکان از قرص یا پودر O.R.S نیز استفاده شود. طبق برنامه ریزی قبلی مقرر بود کل مسیر خط الراس در روز دوم طی گردد ولی بدلیل بده بستان های مسیر ، برف موجود و سنگینی کوله ها در پایان روز اول و در فاصله حدود 8 کیلومتری دریاچه شب مانی کردیم.در ساعات پایانی روز دوم شیب مسیر ملایم تر میشود. هوای شبانه در ارتفاع سرد و به همراه داشتن لباس گرم توصیه میگردد.

روز سوم:
پس از صرف صبحانه ساعت 4 به سمت دریاچه حرکت کردیم.ساعت 8 به نقطه فرود به سمت دریاچه رسیدیم . فرود به دریاچه تنها از یک نقطه امکان پذیر بوده و بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان برده و این مسیر پاکوب با شیب تند میباشد.

در اطراف دریاچه عشایر حضور دارند. عمده عشایر مشاهده شده در این برنامه از ایل چهار لنگ و تعداد کمی هم از ایل هفت لنگ بختیاری هستند. عشایر مسیر قله و خط الراس معمولا از استان چهار محال و بختیاری و عشار اطراف دریاچه معمولا از استان خوزستان هستند.پس از فرود به دریاچه ساعت 10به اولین چادر عشایر رسیدیم.

طبق اطلاعات قبلی گرفته شده یک نقطه از دریاچه ( ضلع شرقی روی یک تپه) موبایل آنتن میدهد که عشایر این نقطه را می شناسند ولی لازم بذکر است طبق گفته عشایر تنها گوشی های قدیمی نوکیا آنتن میدهد و تیم ما موفق به برقراری تماس نگردید. پس از پذیرایی شدن توسط عشایر مهربان ، دریاچه را از سمت شرق به طرف نقطه خروج از دشتِ تمی دور زدیم و پس از برداشتن آب از چشمه کنار دشت ، به مسیر خود ادامه دادیم.

هوای دریاچه نسبتا گرم بود. بهترین فصل برای دیدن طبیعت زیبای تمی خرداد ماه است ولی طبق گفته های قبلی و بدلیل وجود برف در خط الراس ، زمان انتخاب شده توسط تیم ما دهه آخر تیرماه بود. با توجه به برنامه ریزی قبلی قرار بود شب دوم در کنار دریاچه شب مانی کنیم ( که البته از بابت گرمای دشت تمی خیلی مناسب نیست) و روز سوم پس از فرود از دریاچه ، ساعت حدود 12 ظهر طبق هماهنگی قبلی با راننده نیسان به سمت روستای لبد برگردیم. اما از آنجایی که روز دوم به دریاچه نرسیدیم ، برنامه زمانی تغییر کرد ولی متاسفانه امکان تماس تلفنی با راننده بدلیل نداشتن گوشی نوکیا امکان پذیر نشد. لازم به توضیح است دشت تمی بسیار بزرگ بوده و در نزدیکی تپه ای که موبایل آنتن میدهد عشایر حضور نداشتند تا بتوان از گوشی آنها تماس گرفت. همچنین تیم ما سه دستگاه بی سیم همراه خود داشت که با توجه به تجربه بدست آمده در برنامه که در برخی مواقع و بدلایل مختلف نیاز بود یکی از همنوردان از تیم فاصله بگیرد ، به همراه بردن بی سیم اکیدا توصیه میگردد چرا که خیلی کمک کننده بود. لازم بذکر است که خروج از دشت تمی و فرود به دره ای که نهایتا به روخانه بختیاری میرسد ، تنها از یک نقطه از دشت امکان پذیر است. قبل از خروج از دشت و در نقطه A ( تِرک مسیر مشاهده گردد) یک مسیر دیگر نیز جهت خروج از دشت به سمت راست مسیر ما وجود دارد.
این مسیر که ظاهرا خیلی عمومیت ندارد بدون ورود به دره و با تراورس از ارتفاعات سمت راست دره میگذرد. هر دو مسیر نهایتا به جاده خاکی اتصال روستای لبد به کارگاه سد لیروک میرسند ولی مسیر مورد استفاده تیم ما به طول 2/12کیلومتر از دریاچه و در فاصله 18 کیلومتری روستا به جاده میرسد ولی مسیر دوم با طول 6/26 کیلومتر و در فاصله 3 کیلومتری روستا به جاده خاکی میرسد. ( درصورت نیاز به مشاهده تِرکِ مسیر دوم ، به سایت Wikilock مراجعه کرده و فایل های بارگزاری شده توسط کاربری بنام Pourya B را جستجو نمایید).
مسیر فرود به دره در برخی نقاط دارای شیب تند و برخی نقاط نیز از کنار پرتگاه میگذرد. کل مسیر پاکوب بوده ولی ابتدای مسیر و دقیقا پس از خروج از دشت و شروع شیب ، بایستی دقت گردد چرا که پاکوبِ اصلی پس از شنسکی ، سمت راست دره میباشد. تنها یک چشمه در مسیر فرود مشاهده شد و تا حاشیه رودخانه بختیاری که تقریبا 2 کیلومتری آخر پیمایش میباشد ، چشمه ای وجود ندارد.

تیم در میانه راه برای صرف ناهار توقف نمود و پس از ادامه مسیر در ساعت 18:30 به نقطه تلاقی روخانه جاری شده در کف دره با روخانه بختیاری رسید. این نقطه پایان شیب است.با عبور از عرض روخانه فرعی و پس از کمی استراحت و از طریق پاکوبِ حاشیه روخانه بختیاری به سمت شرق و در خلاف جهت آبِ روخانه بختیاری حرکت کردیم.

چشمه دوم مسیر فرود در کنار رودخانه بختیاری واقع شده است که پس از آن و با ادامه پاکوب به پل فلزی میرسیم که بر روی روخانه ای فرعی قرار گرفته است.این روخانه از سمت روستای لبد به طرف روخانه بختیاری در جریان است. در هیچ کجای مسیر نیازی به عبور از روخانه بختیاری نیست.آن طرف پل و در ارتفاع کمی بالاتر جاده خاکی واقع شده است. پس از عبور از پل از سمت راست و از طریق پاکوبی میتوان به جاده رسید. تیم ما در دقایق پایانی روشنایی روز به پل فلزی رسید. در طول جاده خاکی تا نزدیکی های روستای لبد موبایل آنتن نمیدهد. بخت با تیم ما یار بود و با لطف راننده یک سواری ، یکی از همنوردان به سمت روستا رفت و در نزدیکی های روستا موفق به تماس با راننده نیسان شد. نهایتا تیم ساعت 12 نیمه شب به روستای لبد رسید و با لطف آقای الهیاری و پس از صرف شام در مدرسه روستا ساکن شدیم و صبح روز بعد به سمت شهر محلات عزیمت نمودیم.
نکته:
شروع تِرک ثبت شده توسط تیم ما ، از ارتفاع 3100 ، محل شب مانی اول میباشد.
جهت عشایر در طول مسیر ، نوشت افزار برای کودکان و دارو و اقلام پانسمان تهیه و برده شد.