قله آق کمر، شیروان

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : قله آق کمر، شیروان
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : خراسان شمالی
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 12 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : مشهد، شیروان، روستای آق کمر در منطقه ترانلو
بهترین زمان برای این منطقه : سه فصل هوای مناسب به دلیل مسیر دست به سنگ و دیواره
ضریب خطر منطقه : ● خطرناک
تاریخ ثبت در سایت : 1403/5/1
مدت زمان : 6 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع :
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : تاریخ اجرا ۱۴۰۳.۰۴.۲۹
تایم صعود از پای کار : ۴:۳۰ ساعت
تایم برگشت مسیر یال نرمال که برای صعود مناسب نیس و فقط جهت برگشت اوکی هست : ۲ ساعت
مسافت رفت و برگشت : حدودا ۱۲ کیلومتر
سختی مسیر : ۸
جاده از روستا تا پای کار : خاکی نامناسب برای سواری و طولانی ترجیحا با ماشین آفرود و یا نیسان آبی اجاره کنید
چشمه : ۲ تا آبریز که آبریز دوم محل پارک خودرو و استارت پیمایش هست

به دلیل پیچ در پیچ بودن مسیر ماشین رو ، ترک برای دسترسی بهتر و جلوگیری از اتلاف وقت تا شیروان ثبت شد

راههای صعود به قله آق کمر :

از شیروان جاده آسفالته کوهستانی را به طرف شمال با وسیله نقلیه حرکت می نمائیم وبعد از خانلق ،محمدعلی خان ،قلعه چه هنامه ،گدوگانلو به سمت روستای قلعه حسن تغییر مسیر می دهیم .از قلعه حسن به دولو می رویم کل مسیر 70 کیلو متر است . ودرآنجا از ضلع جنوبی وارد یک دره می شویم این دره تا پای قله امتداد دارد که از این قسمت 3راه پاکوب نرمال وجود دارد که مارا به قله می رساند.مسیر صعودی هم از سمت غرب واز روستای میرزا وجود دارد ومسیر خوبی است .از سمت روستای نامانلو از جبهه شمالی واز سمت شرق وستای بردرو قره جقۀ فاروج نیز قابل صعود است .متوسط زمان صعود به قله آق کمر بین 5 تا 6 ساعت متغییر است

در فاصله تقریبی 75 کیلومتری شمال شیروان ودر نوار مرزی ایران وترکمنستان کوهی دیده می شود که همچون دیواری سر به آسمان سائیده است . واز اواخر آبان ماه تا اواسط اردیبهشت ماه سفید می باشد .بدین جهت به آن کوه سفید می گویند.(لهجه ترکی آن آق کمر می باشد).

آق کمر از خصوصیات طبیعی وغنی برخوردار است ومناظر بسیار زیبائی دارد.در فصل بهار اینجا دشت ودمن پوشیده از گیاهان معطر است وگله های گوسفند ایل زعفرانلو که از کرمانجهای خراسان شمالی هستند درجای جای آن به چرا مشغولند.

از لحاظ اقلیمی این کوه بسیار سرد سیر است وزمستان ها بسیار پر برف وتابستانها بسیار معتدل است. بارش باران هم میانگین بالائی دارد. از ذوب برفها در فصل بهار آبشارهای فصلی زیادی بطرف دامنه ها از بالای ستیغ سرفراز آق کمر روان می باشد .دیواره های آق کمر بسیار تیز وریزشی می باشداین کوه را قبل از صعود باید کاملا"شناخت وآشنایی با آن مستلزم آگاهی یافتن از همه عوارض ودره ها ومسیرهای صعود وگرده های پیرامون است . ویا بایستی از راهنمایان محلی استفاده کرد.متأسفانه به دلیل سهل انگاری وعدم شناخت این کوه مشکلات زیادی برای طبیعت گردان بوجود آمده است .در این قله چند سال قبل یکی از کوهنوردان بر اثر پرت شدن از صخره جان خود را از دست داده وچند نفر مجروح شده اند .با وجود بارشهای زیاد دره ها ودامنه های کوه چشمه های زیادی دارد. یکی از چشمه های معروف که در شمال کوه است ودر دسترس می باشد چشمه ریچان نامیده می شود .

به خاطر بارشهای خوب در منطقه پوشش گیاهی بسیار غنی است ودارای زیستگاههای ممتازی است . اما به علت رقابت چرای بی رویه دامهای اهلی نتوانسته اند در این سالها جمعیت قابل توجهی از وحوش را درخود گرد آورند واکثرا" به علت ازدحام بیش از حد دام از منطقه بیرون رفته ویا به خاک ترکمنستان رفته اند .حتی گاها" بره های قوچ ومیش وکل وبز در میان دامهای اهلی دیده شده است . از اینجاست سازمان حفاظت از محیط زیست در حفظ این کوه ارزشمند بیشتر بکوشند ودر این بین کوهنورد وگردشگر نیز باید به وسع توان خود تلاش کنند.لازم به ذکر است گروههای کوهنوردی وگردشگری قبل از ورود به منطقه مجوز لازم را از اداره محیط زیست ومرزبانی اخذ نمایند.راههای کسب درآمدمردم در روستاهای مجاور آق کمر دامداری وکشاورزی است . باغات میوه ، زراعتهای دیم ، بسیار به چشم می خورد .استخرهای پرورش ماهی وپورش زنبور عسل (به علت وجود گلهای معطر) بسیار رایج است.

این قله که در بین کوهنوردان شیروان به علم کوه خراسان شمالی معروف است .در شمالی ترین نقطه شهرستان شیروان واقع است .این قله از جنوب به روستای قلعه حسن ودولومشرف است .از غرب روستای میرزا منتهی می گردد.از شرق به روستای بردر وقره جقه متصل است .ضمنا" کوه شن نالی در جنب وشمشیر گر در غب آق کمر واقع است.

پوشش گیاهی آق کمر :

جنگلهای بسیار انبوه ارس کهنسال ، انواع گون ، چوبک ، کرکو ، زرشک وحشی ، زالزالک ، آنخ ، آویشن ،کاکوتی ، کاسنی ، کنگر ، موسیر ، چریش ، اسفناج کوهی .

تنوع جانوری :

قوچ واوریال بسیار درشت وسنگین ، میش ، کل وبز ، روباه ، شغال ، گرگ ، پلنگ ، گربه وحشی ،انواع مار وافعی ، مارمولک ، لاک پشت ، عقاب ،سار ، کبک ،(آنقدر کبک فراوان است که جلب توجه می کند) ،بلدرچین ، باقرقره ، کبوتر کوهی ، تیهو .


تعداد دانلود : 1
تعداد نمایش : 49
ثبت فایل از : فرشته پاکدل



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر